Scris pe 10-12-2007 capitol Suzi citeşte, Suzi introspectează

Vuieşte lumea internautică cu veleităţi literare din cauza discursului lui Doris Lessing, de fapt doar o foarte mică parte din el. Mă refer la discursul de acceptare a premiului Nobel pentru literatură de pe 7 decembrie.

Avem o cultură fragmentată, unde lucrurile care pînă acum cîteva decenii erau sigure, astăzi sînt puse sub semnul întrebării şi unde tinerii care petrec ani de zile în şcoli nu cunosc nimic despre lume, nu au citit cărţi, fiind specializati doar într-un domeniu sau altul, cum ar fi computerele.

Aceasta minunată invenţie – computerele, internetul şi televiziunea a revoluţionat lumea. Nu este prima revoluţie din istoria omenirii. Tiparul a fost una, care nu s-a petrecut în cîteva zeci de ani, ci în mult mai mult, dar ne-a schimbat concepţiile şi modul de-a gîndi. Iar noi ne-am repezit ca de obicei cu capul înainte să le acceptăm şi, cum nu ne-am întrebat niciodată “Ce se va întîmpla cu noi acum, cînd s-a inventat tiparul?”, la fel nu ne gîndim nici acum să ne întrebăm “Cum se va schimba viaţa, gîndirea noastră datorită internetului, care a sedus o întreagă generaţie cu inepţiile sale, încît chiar şi cei mai cu capul pe umeri mărturisesc că odată prinşi, le vine greu să se desprindă şi chiar ajung uneori să-şi petreacă o zi întreagă pe bloguri?”

(Textul integral, în engleză, aici).

10122007.jpg

 Auzisem că D. L. nu e impresionată deloc de scula mileniului ca să spun aşa, mai ştiam că e o damă tare dintr-o bucată, e normal să aiba păreri categorice. Mai cred şi că D.L. nu vrea să se pună în faţa unui computer pentru că o depăşeşte şi nu vrea să se simtă pierdută şi marţiancă.

Este foarte interesant că ea vorbeşte acolo despre dragostea de cărţi, care, acuma, la drept vorbind, internetul ajută la răspîndirea cărţilor şi la … dezvoltarea educaţiei noastre! zise Suzi cu mîndrie…
Eu nu mă refer doar la literatură, sînt atîtea alte lucruri în alte domenii care sînt disponibile (aproape) gratis, poţi asculta muzică, poti vedea galerii de artă, poti ciţi reviste şi tot aşa, care altfel ar trebui fie să te duci la bibliotecă fie să le împrumuţi fie să visezi la ele! Din punctul de vedere al răspîndirii culturii în rîndul oamenilor, internetul a făcut foarte mult.

Dacă n-ar fi bineînţeles, activităţile triviale care ne mănîncă zile întregi…
… unii oameni sînt de părere că tot valul de bloguri, păreri informaţii personale ale persoanelor particulare, valul ăsta zic se va umfla bine pînă se va sparge şi va face o spumă fermecătoare, dar spumă totuşi, care se va topi în ea însăşi şi gata.

Nu că pe Doris ar interesa-o.

22 comentarii

Dec 10 2007 @ 14:50, cristian sirb :

Nu aş fi chiar aşa aspru cu amintita scriitoare. Textul tradus şi postat de tine nu conţine nimic ce m-ar putea stârni, provoca, ofensa. În plus, admir tonul extrem de molcom, fără urmă de dispreţ cu care scriitoarea scrie despre noile tendinţe, la care ea nu doreşte să participe.

Consider că, în realitate, taman a te azvârli cu atâta lipsă de discernământ în “trend” este de fapt adevărata cale către uitarea de sine, către falsificarea eului, către impersonalitate. Omul vremii sale este doar atât, omul vremii sale, nimic mai mult. El nu are capacitate sa şi transceandă. Rămîne updated, dar şi datat, prizonier al timpului său, lipsit de universalitate.

Distinsa doamnă înnobelată greşeşte puţin când susţine că noi, oamenii recenţi, nu ne întrebăm în ce măsură ne schimbă, influenţează, deformează foamea asta (într-adevăr, pe alocuri patologică) de computer, de media electronice, de virtual. ba, uite că ne întrebăm, nu are decât să citească chiar aici, la Suz pe blog, am adus şi eu de câteva ori chestiunea în discuţie. Eu mă înspăimânt zilnic, şi nu de ceea ce văd la alţii, ci de propria-mi obsesie în ceea ce priveşte acest simplu (aparent) gest al verificării mailului. Apoi, după ce postez câte ceva pe masa pustie, trec la cealaltă activitate febrilă: verificarea eventualelor comments la postarea mea. ŞI intru, şi intru, până mi-e scârbă de mine însumi şi de inumana şi dezonoranta mea dependenţă.

Dacă ar fi să judecăm, Suzi, oamenii după câte de maniaci de computere sau alte gadgeturi îndobitocitoare (şi inutile, în comparaţie cu compul) atunci mulţi din cei care-ţi intră pe blog ar trebui să fie supuşi verdictului tău şi trimişi la plimbare, pe motiv de inadaptare, de înapoiere.

Pentru mine, omul nu se cântăreşte după cantitatea de tehnică pe care o deţine şi o utilizează acasă, ci după gradul de omenie, de spiritualitate, după capacitatea de a relaţiona cu alţii, direct, nu prin sms sau mess. Un laptop deschis în poală te poate face SĂ PARI mai inteligent, dar nu şi să FII. NU m-aş amăgi niciodată să mă cred mai deştept, de exemplu, doar pentru că port ochelari scumpi şi făcuţi din fibre speciale. Într-acolo bat.

Din păcate, iată că tehnica nu ne-a dat şi un om mai bun, nu ne-a schimbat cu nimic în mai bine. Dimpotrivă, ne-a învăţat să ne izolăm şi mai tare, crezând, totodată, că, de fapt, comunicăm, socializăm….

Te-ai gândit vreodata, Suz, cum ar fi dacă am schimba aceste paşnice opinii faţă în faţă, într-o întâlnire omenească, alături de Ovidiu, de Mihaela, de ceilalţi? Faptul “liniştitor” că putem “comunica” online, ne ţine de fapt departe unii de alţii. Nu ne leagă, ci ne instruieşte cum să acceptăm separarea, distanţa, adică, să ne resemnăm.

Nu ştiu cum ajută internetul răspândirea cărţilor…Probabil prn faptul că se pot vinde online, că altfel…Eu unul am crescut 14 ani sub regimul vechi, şi totuşi cumpăram cărţi şi atunci, cu duiumul. Internet nu am decât de 1 an! În acest interval 1990/2007 să nu creadă cineva că m-am oprit din achiziţionat doar pentru că nu am avut acces la net. Se poate şi fără. Poate pe net există la ora actuală informaţie, nu zic, dar m-aş gândi încă o dată înainte să numesc asta şi cultură. La fel cum nu cred în servirea culturii la TV (vezi emisiunea lui IT Morar). De aici şi până să afirmăm că Discovery e un post cultural nu e mult.

Sper ca accesul la aceste informaţii online să fie cu timpul contracost. Oamenii care le-au adunat, generat, aşezat acolo trebuie plătiţi. Iar furtul de genul download, pe care îl practicăm cu toţii, ar trebui şi ăsta să ne dea de gândit. Măcar la cei care au depus un efort ca să compună o piesă, să facă un mix, să filmeze un film…

Scuze pentru lungime.

Dec 10 2007 @ 15:23, cristian sirb :

De când o fi mersul la bibliotecă o activitate atât de covârşitoare? Vă asigur că pe cei interesaţi nu-i deranjează deloc să zacă ore în şir printre cărţi şi rafturi, sau invers. Plus că e cam greu să pui totul, de la Guttenberg încoace, online. Pentru cei comozi.

Oare cum se poate susţine că un tablou poate avea acelaşi farmec văzut pe net ca şi când te-ai afla în faţa lui?

Cât despre bloguri, veţi vedea, se vor transforma în spumă nu peste mult timp. Unele vor deveni adevărate instituţii, rigide şi ţâfnoase, exact ca acelea pe care, iniţial, le contestau (adică ziarele, revistele on paper), ceea ce se şi conturează deja, altele se vor stinge fără chinuri.

Ca o contrapondere la ce zise Suzi cu mândrie - că aşa şade bine acestui blog unde nu ne dăm unul altuia dreptate ca pe altele - eu sunt mândru că am apucat să mă educ până la generalizarea internetului. Iar acum pot, zic eu, discerne între balast şi semnificativ.

O seară bună!

Dec 10 2007 @ 15:35, Suzi :

Ca orice lucru, internetul are partile lui bune si partile lui proaste, mie mi s-a parut ca D L nu vrea sa vada deci partile proaste. Care sint proaste!, asa cum zice ea - ii dau dreptate, sint lucruri goale de continut, neinteresante, cu care noi ne ocupam existenta.
Dar sint si informatii care ne sint la indemina, de exemplu eu citesc ziare online, sau bloguri :">, sint cazuri in care ajung de la una la alta si vad multe situri si citesc lucruri interesante! Ori eu nu cred ca DL n-ar putea gasi ceva demn de atentia ei in tot internetul asta, care sa merite sa nuanteze cuvintul “ineptii”.

Faptul ca putem comunica online nu cred ca ne ajuta sa ne resemnam, desi… Daca ar fi sa-ti alegi in realitatea apropiata oameni cu care sa discuti, s-ar putea sa nu gasesti, se mai intimpla. Si atunci nu te resemnezi cu ceea ce ai, iesi pe net, de ce nu, si spui ce ai de spus si arati ce ai de aratat si se poate sa gasesti oameni pe gustul tau, care altfel n-ai fi putut sa-i intilnesti! Pentru ca noi n-am fi putut “sta de vorba” aici daca nu era netul. Geografic ne era foarte greu:)

Dec 10 2007 @ 15:50, Suzi :

Da, eu cu biblioteca ma refeream la comoditate. Sint si oameni comozi. Mie nu-mi plac salile de lectura de exemplu, chiar nu ma omor dupa ele, cu toate ca am stat cind am avut nevoie, dar daca as fi putut sta acasa, mi-ar fi fost mai bine.

Nu am sustinut ca e acelasi lucru sa vezi un tablou in fata ochilor ca pe un monitor! Eu m-am referit la ca! Unii copii sa zicem nacajiti din Romania dintr-un oras mai mic, au net, ca sint care le pun net la copii sau la scoala si profesorii pot sa-i trimita sa vada un muzeu sau sa citeasca despre pictorul cutare, sa-i vada picturile, care poftim, pot fi la muzeul national din Washington. Copilul ala nu are cum sa ajunga tabloul dar poate sa-l vada sa aiba o idee. La asta ma refer si de aia cred ca e bun.
N-am zis ca iesi cult de pe internet, dar cred ca netul poate ajuta educatia. Si se mai poate intimpla, eu am patit, ca am vazut pe net niste referinte sau recenzii si m-am dus si am citit cartea sau am vazut tabloul in realitate, dar daca n-as fi aflat pe net, n-as fi stiut.

Dec 10 2007 @ 20:16, cristian sirb :

O reală plăcere, din nou, să stau la taclale cu tine! De-ar vedea şi alţii cum se poate vorbi de omeneşte în sufrageria comodă a lui Suzi.

Mai vin! :)

Dec 10 2007 @ 22:06, Ovidiu :

Aici scrie Ovidiu!

In fapt, scriitoarea priveste lucrurile cu ochii unei femei de 88 ani care, chiar si cu super experienta vietii vede lucrurile clar subiectiv. Ea trage mai multe semnale de alarma, unele bune, altele rele.
In opinia mea Internetul e si va fi cea ma geniala creatie a omului de la inventarea scrisului ca metoda de comunicare. Fie asta si pentru ca eu imi castig painea de pe urma lui. Si asta pentru ca este cea mai facila metoda de transmitere a informatiei. Iar daca informatia te mai si “culturalizeaza”, atunci e super.

Acum, de fapt ce cred eu ca inseamna “a te culturaliza”? Eu nu consider cartea, mijlocul suprem de culturalizare. Exista multiple cai de a o face. Poti vizita Muzeul lui Rembrandt din Amsterdam, poti asculta opera Carmen de Bizet in orice colt al lumii, poti vedea un documentar bun pe Discovery, poti fi abonat la revista National Geographic, poti “rascoli” paginile Wikipedia.com. Poti face toate astea pentru a te culturaliza. Bine, exista 6 miliarde de oameni cu multe si diversificate opinii pe tema. De aceea intrebarea mea este: te consideri un incult daca te afli in mijlocul unui grup pasionat de un anumit joc pe calculator sau al altui grup de oameni care se uita la animeuri iar tu habar nu ai despre ce se discuta? Altfel spus poate pasiunea deveni un cult sau un act de cultura? In orice ramura, sau numai in literatura, sculptura, pictura, muzica, dans, arhitectura, desen (ca sa iau doar cele sase arte traditionale)

Revenind, Interentul foloseste la orice: Poti deveni cu ajutorul lui mai bun sau mai rau. Poti comunica mai mult si totusi te poti inchide mai mult. Poti afla si poti face cunoscut. Poti castiga dar poti si pierde de pe urma lui. Depinde doar de fiecare dintre noi daca stim sa castigam cat mai mult si sa pierdem cat mai putin. Cert e ca prin Internet POTI orice!

Daca in schimb ma intrebi pe mine Suzi la ce-mi foloseste Internetul - ar fi multe raspunsuri insa cum ziceam intr-o postare anterioara, e un narcotic. Despre relatia mea cu el cu greu inclin balanta acum inspre bine, dar paradoxal nu din cauza lui, ci din cauza altor factori contextuali lui. Dar asta este alta discutie.

Iar Africa…

Dec 11 2007 @ 06:43, mihaela :

Am citit O coborare in infern si Povestirile africane ale lu’ DL. Si? Nimic. Niciun ecou. Doar marea plictiseala. Ce ti-e si cu “innobelatii” astia ai zilelor noastre!
@cristian sirb - Care Mihaela? Hiacint? Uf, ca tare mai suntem multe! Vin si io! :)

Dec 11 2007 @ 10:54, cristian sirb :

Nu, cultura nu se obţine exclusiv din cărţi. Despre cărţi am scris eu mai sus, pentru că despre asta se vorbea în propoziţie, ăsta era subiectul - o scriitoare, o autoare de cărţi faţă în faţă cu înfricoşătoarea, firesc, technique.

O călătorie este de asemenea cultură. Nu neapărat turismul, cu site seeing. Ci o călătorie făcută cu răbdare nemodernă, cu contacte cu oameni străini şi obiceiurile lor. Nu sunt inculţi cei pasionaţi de jocuri pe calc, ci ar putea fi denumiţi aşa doar cei care sunt pasionaţi NUMAI de asta. La fel, valabil pentru cei care îşi petrec timpul DOAR citind, desigur, foarte sensibilizaţi de multitudinea lecturilor, dar, în acelaşi timp, posibil handicapaţi din p de vedere social.

Omul cultural este cel care e curios de cât mai multe din jurul cozii lui imaginare. Cei care sunt axaţi pe un singur domeniu se numesc specialişti sau freaks, depinde cât de serios şi util e domeniul…Jocurile de comp, sper, nu vor deveni niciodată cultură. Cultul e altceva. Implică multă lipsă de criticism şi discernământ.

Cât despre televiziuni, aici rămîn în acord doar cu mine însumi, din păcate. Nu-mi oferă cultură, ci doar info.

Dec 11 2007 @ 10:55, cristian sirb :

Mihaela era, da, Hiacint.

Dec 11 2007 @ 11:49, Suzi :

Mihaela, va sa zica nu-ti place proza lu madam Doris?:)

Dec 11 2007 @ 11:53, Suzi :

Daca cultura este totatilitatea valorilor materiale si spirituale ale omenirii de-a lungul istoriei si jocurile sint o valoare materiala si spirituala, atunci un om cult probabil ar trebui sa stie cu ce se papa jocurile. Logica mea este cvasifeminina dar imbatabila:D!

Dec 11 2007 @ 12:46, Ovidiu :

e bine cu mingi puse la fileu - afli, afli si iar afli de la oameni de pretutindeni ;-) si asta pe Internet!

Dec 11 2007 @ 13:50, cristian sirb :

Noa, io abandonez. E un pic cam mult pentru mine, plus ca am scris deja ce cred. :)

Dec 11 2007 @ 14:11, vitalie :

pe mine ma deranjeaza faptul ca putini dintre comentatorii opiniilor DL, au citit comunicare d-nei cap-coada,ar fi fost scutiti de multe nedumeriri…
altfel, Nobelista ridica o problema fosrte dureroasa: a inegalitatii accesului la cultura, stiinta si literatura, in Marea Britanie si Zimbabwe, europa si africa…doua realitati, cea africana, in care elevi de varste diferite se chinuie sa invete a scrie (pentru ca, lumea globalizata, nu-i asa, este una bazata pe scris, nu pe cultura orala, demult pierduta de noi, dar pastrata intr-un mod extraordinar de populatiile africane), proful ia creta cu sine, sa nu fie furata, biblioteca este o sala vida de carti; pe de alta parte, o scoala din Londra, unde, intalniri cu celelbritatile sunt prevazute in feicare saptamina, unde bibliotecile sunt pline de carti pe care insa nu le citeste nimeni…pentru ca adolescentii englezi si occidentali sunt prinsi cu alte chestii, inclusiv internetul, dar nu ca mijloc de raspandire a cunostintelor, ci ca entertainment, game etc…pentru ca copii africani si-ar visa cateva carti dar nu le au, si nici n-o sa le aiba degraba - nu exista o piata literara africana, o carte in format Poche costa echivalentul a cateva salarii anuale etc…
DL nu critica internetul in genere, ci doar uzul prost al acestuia…

Dec 11 2007 @ 14:50, Suzi :

Dimpotriva, au fost dintre comentatorii ei care au ripostat exact in contextul in care DL deplinge starea educatiei din Africa. Si dintre critici au adus chiar argumentul ca datorita internetului, un copil din Africa poate citi carti de pe net! Si poate invata o gramada de lucruri de pe internet. Evident, de unde sa ia netul. E la fel de greu de procurat ca si o biblioteca. Dar nu poti sa injuri pe cineva care da icre negre la pisica in timp ce tu maninci fasole, si sa spui ca ala e un timpit, pentru ca e inutil, dupa parerea mea si nu exprima nimic. S-ar putea sa vad io aiurea, nu neg.
Sa nu ne incingem :)

Dec 11 2007 @ 15:05, Ovidiu :

Ba ne-ncingem mes cheres et chers, ca eu am lasat Africa pe o postare ulterioara de mi se-arunca si mie vreo minge.

Iar Africa… e acel taram unde intra bani cu duiumul dar nu se vede nimic. Numai razboaie ba pentru lemn, ba pentru diamante, ba pe petrol, ba pentru pestele din Lacul Victoria, ba pentru cate si mai cate.

Tanti DL aduce o nota informativa buna. Dar ce ar trebui sa faca ala “civilizatu’” din Londra sau de pretutindeni? In fond si la urma urmei asta e avantajul societatii capitaliste. Eu mai degraba mi-as face griji de faptul ca nu pot duce un colet de carti acolo pentru ca risc sa plec cu 7 gloante in pectoralii mei lasati.

Altfel spus, in Africa razboaiele provoaca incultura sau lipsa accesului la ea. Iar vina razboaielor o poarta si cativa dintre cei civilizati.

Insa politica nu fac acuma!

Dec 11 2007 @ 15:18, Suzi :

Bai da chiar care-i faza cu Africa? Ca se string suuuper de multi bani, acuma pe cuvintu meu, cred ca sint miliarde bagate, nu poate sa le faca fintini sau sa le cumpere tractoare? De ce ei sint tot timpul bolnavi si insetati?! Ca se bat ca chiorii sefii de triburi in timp ce noi cu elicopterele le tot aruncam mincare haine medicamente si facem lobiuri?

Dec 11 2007 @ 15:45, Ovidiu :

Intreaba-i pe producatorii de arme :(

Dec 12 2007 @ 08:42, vitalie :

e un cerc vicios “problema africana”. nu o rezolvi doar cu aruncatul sacilor de orez din avion sau cu cisterne de apa potabila..ideea ar fi sa-i ajuti sa-si creeze un sistem institutional durabil care ar gestiona eficient ajutoarele…altfel, e ca si cum ai duce aborigenilor din Filipine laptop Toshiba si ai astepta de la ei performante…ideea DL era de a demara in Africa un proces, nu de a arunca bani si produce aiurea…

Dec 12 2007 @ 11:11, Suzi :

Ai dreptate, asta le trebuie facut, dar eu ma intreb de ce nu s-a facut pina acuma? Ca de cel putin 10 ani se tot aduna bani :(

Dec 12 2007 @ 15:44, Ovidiu :

sisteme institutionale? sisteme? cu cine? de catre cine? factorii de interes sunt mai presus de sisteme - a se vedea de exemplu exploatarile Shell din Nigeria

eu zic sa ne relaxam si sa mai tragem o gura de Internet ca problema asta din pacate nu o vad rezolvata prea curand

May 13 2008 @ 21:35, Ovidiu :

Doris revine si este iar dezamagita - de data asta ii dau mult dreptate: http://www.descopera.ro/dnews/2629047-premiul-nobel-un-dezastru =>

“Scriitoarea a declarat ca interesul tot mai mare aratat de mass media pentru ea au pus-o in imposibilitatea de a mai scrie un alt roman. Lessing, in varsta de 88 de ani, a mai declarat ca probabil se va retrage curand din activitatea literara”

Ce e drept, in cazul ei probabil si varsta e un factor.





Comentează:

Click to hear an audio file of the anti-spam word